\n\n\n

DE ECHTE PRIJS VAN GRATIS RETOURNEREN

DE ECHTE PRIJS VAN GRATIS RETOURNEREN

Online shoppen. We hebben het massaal gedaan het afgelopen jaar. Zeker met het sluiten van de fysieke winkels was het web onze favoriete en eigenlijk ook enige way to go om toch onze kledingkast aan te vullen. We worden er ook steeds handiger in. Als je niet zeker bent van de juiste maat of kleur bestel je gewoon meerdere exemplaren en wat je niet wilt houden gewoon, hup, retourneren. Je geeft ‘t weer mee aan de hardwerkende postbezorger. Je hebt een goede keuze gemaakt, denk je. Dat niet-passende item verstoft niet tussen de andere kledingstukken die je ooit nog zou terugbrengen naar de winkel.

Dat je hier een denkfout maakt wijzen we je natuurlijk op de liefdevolle manier graag op. En misschien wist je ook al wel dat het retourbeleid van de grote ketens niet geheel vlekkeloos verloopt, maar niet precies hoe de vork precies in de steel zit. Ik heb eens even een diepe duik genomen in de (onder)wereld van het retourneren van kleding en daar praat ik je in deze blog graag over bij.

EEN RETOURTJE NAAR DE AFVALBELT

Het is goed om je te realiseren dat hoewel de meeste retourlabels gratis meegeleverd worden, dat er aan het hele retourproces een flink prijskaartje hangt. Is het niet om de co2 uitstoot van het vervoer van bijvoorbeeld de bezorging, dan is het wel om de ecologische voetafdruk die het achterlaat. De meeste kleding van voornamelijk grote merken en ketens komt namelijk helemaal niet terug in de rekken. Het is goedkoper om het ‘gewoon’ als afval te verwerken en te verbranden dan de kledingstukken te sorteren, reinigen en ze opnieuw voor verkoop aan te bieden. 

DAT GAAT JE NIET IN DE KOUDE KLEREN ZITTEN

In Nederland zijn wij koploper van Europa als het aankomt op retourneren. Van alle online bestelde producten wordt namelijk 13% geretourneerd. Dat klinkt niet veel, maar als je uitgaat dat er alleen vorig jaar als meer dan 258 miljoen pakketten zijn geleverd, kom je toch uit op een kleine 34 miljoen aan retourzendingen. Dat is iets meer dan 100.000 pakketjes per dag!

Ook hierin zit de (fast) fashion industrie weer vast in een vicieuze cirkel. Mensen zijn toch sneller geneigd een aankoop te doen en daarbij ook weer als klant terug te keren wanneer het retourbeleid goed geregeld is. En voor de klant betekent dat iets goed geregeld is dat het retourneren gratis is én snel wordt verwerkt. 

Maar moet je eens na gaan. Stel je hebt een paar schoenen op het oog. Je twijfelt nog tussen twee modellen. Je besluit ze allebei te bestellen, want in het echt kan je het toch beter beoordelen. De maat is ook een twijfelgevalletje, dus bestel je beide modellen in twee maten. En ach, ook nog maar een paar sandaaltjes erbij. Nadat het bezorgd is en je ze uitvoerig gepast en gekeurd hebt stuur je 4 schoenendozen weer terug. De sandaaltjes waren toch niet zo leuk. In het retourcentrum moeten deze schoenen weer gecheckt worden op of ze niet belopen zijn, dat de juiste (maat) schoenen bij elkaar in de goede doos zitten,  en moeten ze weer heringepakt worden naar de staat waarop jij ze ook hebt ontvangen. Je kan je voorstellen dat zo’n passessie zonder aankoop in een fysieke winkel veel kleinschaliger is en dus overzichtelijker en makkelijker te verwerken. Maar wanneer een grote webshop gemiddeld zo’n 500 geretourneerde schoenen per dag terugkrijgt is dat wel andere koek. 

Daarom werken veel grote webshops dan ook samen met zogenaamde fulfillment centra. Dit zijn bedrijven die de gehele distributie van de kledingstukken regelen. Zowel alles wat verstuurd moet worden als alle geretourneerde producten. In zo’n centrum wordt dan gezorgd dat een kledingstuk weer gereed wordt gemaakt voor een nieuwe verkoop. Maar veel kleinere webshops kunnen zich zo’n service niet veroorloven moeten de retourproducten dus zelf regelen. Stuk voor stuk gaan dus weer door hun eigen handen en wanneer het gedragen is of er een label ontbreekt kunnen ze er niks meer mee en wordt het vaak door gebrek aan opslagruimte of duurzame alternatieven binnen handbereik weggegooid. 

VOOR NIETS GAAT DE ZON OP

De klant krijgt dus steeds meer macht. Het liefst bestellen we producten die gratis geleverd en geretourneerd kunnen worden. Het is niet gek dat we dit retourneren verwachten aangezien de grote spelers onder de webshops dit ook kunnen bieden. De consument raakt hierin verwend en wanneer iets niet gratis geleverd kan worden zoeken we naar alternatieve aanbieders. Daarnaast gebeurt het ook (te) vaak dat kledingstukken voor een speciale gelegenheid worden aangeschaft en eenmalig gedragen weer wordt teruggestuurd. Hiermee wordt wel geprobeerd het gebruik te maskeren maar vaak tevergeefs. Wanneer een webshop dan niet bereid is een retour terug te storten aan de klant kan er worden gedreigd met slechte recensies. De meeste webshops nemen dan liever hun verlies dan dat ze een slechte beoordeling op hun naam krijgen. Met de gedragen of zelfs kapotte kledingstukken kunnen ze dan niks meer. Ze belanden in een magazijn en het is hopen op een uiteindelijke bestemming bij een outlet of goed doel.

GENIET, MAAR BESTEL MET MATE

Dat aankopen anno 2021 nou eenmaal vaker online gaan kunnen we niks aan veranderen. Dat hoort bij dit tijdperk en natuurlijk zijn we ook echt wel blij met dit gemak, de eindeloze mogelijkheden en de nieuwe pareltjes die we zo nu en dan ontdekken. Maar wat evengoed bij dit tijdperk hoort is om ons bewust te worden van de gevolgen van retourneren als we op deze (re)touren doorgaan. Dat gemak de mens dient gaat vaak ten koste van duurzame(re) processen en het is goed om daar bij stil te staan. Met deze kennis willen we je op het hart drukken om niet meer klakkeloos dat virtuele winkelmandje vol te gooien. Maak bewuste keuzes waarbij je overweegt of je het echt nodig hebt en hoe groot de kans is dat er een match is tussen jou en het product. Daarnaast is een betaald retourbeleid er niet om de consument te plagen maar gewoon de realiteit van een eerlijk proces. Je aankopen doen in een fysieke winkel is altijd nog de meest duurzame optie. En als je dat nou ook nog eens doet bij zaken die bewust staan voor duurzaamheid (wink, wink, de Naaierij), kan jij zorgeloos en met een groen hart genieten van je aankopen.

Maaike Capelle
Maaike Capelle

In het dagelijks leven werk ik in de horeca. Als ik niet hoef te werken ben ik er nog steeds graag te vinden, maar dan zelf met een hapje, drankje en het zonnetje op m’n porum. Daar denk ik dan wel eens na over het leven en de wereld. Over de fijne dingen maar ook over wat beter kan. Mijn bevindingen schrijf ik dan op. Want dat doe ik ook graag; schrijven. En hopelijk doe ik jou daar ook een plezier mee!

Geef om je kleding en maak daar meteen je hobby van!
Nu we zoveel tijd thuis doorbrengen kunnen we ons wel eens gaan …
Sustainable loungewear
Nu we zoveel tijd thuis doorbrengen vinden wij het belangrijk om iets …
No Comments

Post a Comment